ANDREA PEÑA & ARTISTS (CA/CO)

6.58: Manifesto

02 Maj

Falkhallen, Falkenberg

Kl 19.00

6 dansare, en maskin, en operasångerska och en DJ.

6.58: Manifesto är en koreografisk triptyk där 6 dansare interagerar med en maskin, en operasångerska och en DJ. De utforskar begreppen artificiellhet och konstgjordhet som implicita konstruktioner av vårt nutida samhälle. I vår efterindustriella verklighet är artificiellhet sammanvävd med våra kroppar och sinnen, och konstgjordhet påverkar våra interaktioner och upplevelser. I föreställningen går artisterna gemensamt igenom, upplever och förhandlar den vision vi har om morgondagens människa. 

Kvällens program: 

18:00 Biljettkassan öppnar. 

18:30 Ove Haugen ger en introduktion till föreställningen  

19:00 Föreställningen börjar 

Speltid: 60 min

Manifesto

Om Andrea Peña

Ursprungligen från Colombia är Andrea Peña en mångsidig konstnär vars kreativa praktik sträcker sig över områdena konstinstallation, koreografi och design. Hennes verk fokuserar på skapandet av kritiska, alternativa, performativa och spatiala universum som ifrågasätter individen i samhället.  

Peñas koreografiska språk kännetecknas av dess sårbarhet, komplexitet och rika fysikalitet. I koreografin finns också en konceptuell forskningsansats. Efter en professionell karriär som dansare med BalletBC och Les Ballets Jazz de Montreal grundade Peña kompaniet Andrea Peña & Artists år 2014. Kompaniet har mottagit många utmärkelser, bland dem Hong Kong International Choreography Award 2018 och Banff Arts Centers Clifford E. Lee Canadian Choreography Award 2018. Andrea Peña & Artists är kända för att skapa kritiska, alternativa och rumsliga universum som bryter våra föreställningar om en förnuftig mänsklighet. 

Med en bakgrund inom industridesign får Peña inspiration från visuell konst och rumsliga kvaliteter i sitt skapande. Hon ifrågasätter kroppen som ett material som existerar i förhållande till tid och rum. Peñas verk inbjuder till kollektivt ifrågasättande av politiska och filosofiska ideal som utgångspunkt för det konstnärliga undersökandet. Koreografiskt söker verket närvaro snarare än prestation, genom en sammanställning av komplexa idéer som undersöks i kroppens fysiska potentialer som ovanliga tillstånd. Mot att generera ett fysiskt språk som inkarnerar dessa tillstånd och avslöjar och kommunicerar det konceptuella ramverket för stycket till publiken. 

Skriftligt manifest

  1. Som människor är vi fast i artificiellhetens konstruktioner. Ändå upphör vi aldrig att existera i vår hängivenhet och överlämnande till oss själva och varandra.
  2. Som människor har vi förmågan att undergräva artificiellhet för att hitta kollektiva och individuella nivåer av medvetande. Måste vi undergräva för att hitta oss själva och varandra?
  3. Som människor är vi skapare och konsumenter av artificiellhet. Ändå är det genom djupet av vår fysiska, emotionella och mentala sårbarhet som vi strävar efter att hitta oss själva och varandra. 

Konstnärligt team:

Agent: Mickaël Spinnhirny, Agence Mickaël Spinnhirny 
Koreografi: Andrea Peña
Artister: Nicholas Bellefleur, Jontae McCrory, Gabrielle Kachan, Jean-Benoit Labrecque, Frédérique Rodier samt en dansare till.
Sopran: Rebecca Gray
Ljusdesigner: Hugo Dalphond
Ljuddesigner: Marc Bartissol (dull)
Dramaturg: Mathieu Leroux
Konstnärlig rådgivare: Helen Simard
Repertoar: Rebecca Margolick
Kostym: Polina Boltova och Rodolfo Moraga
Dekor: Alexis Gosselin
Kodkonstruktion: Cyrus Khalatbari och Jonathan Chomko
Porträtt: Bobby León
Fotograf: Romy G Benneli med Marcio Silveira, Laura Toma, François Richard och Erin O’Loughlin 

Samproducent: Banff Center for Arts and Creativity
Premiär: Agora De la Danse  

Med stöd från: Banff Center for Arts and Creativity – Clifford E. Lee Choreography Award 2018, Canada Arts Council, Quebec Arts and Letters Council, DanseDanse Créateur en Mouvement, Arsenal Art Contemporain, Maison de la Culture Claude-Léveillée.