THE MOST HUMAN

21 Nov

Falkhallen, Falkenberg

21/11 2019

21/11 2019

 

Urgullig robot blommar ut till fullvärdig danspartner. 

Vår relation till robotar har förändrats radikalt de senaste åren. De utför mer och mer uppgifter åt oss och tar allt större plats i samhället, från att utgöra sällskap på äldreboenden till att ingå i konstprojekt – men var går egentligen gränsen innan de blir mänskliga?

Ludvig Daae är en norsk mänsklig dansare som är uppväxt i Norge och Alex är en humanoid robotdansare som växt upp hos IDA på Linköpings Universitet. Ledda av koreografen Robin Jonsson presenteras de jämställt men utefter sina egna unika förutsättningar i ett verk som undersöker vad som är mänskligt, vad som är närvaro och vad som är autenticitet.

”Det är smart och charmerande och ställer frågor om artificiell intelligens, mänsklighet och minne”
DN 18/5 2018

”… en intim, rörande och tänkvärd föreställning om det mänskliga varat.”
SvD: 16/5 2018

The Most Human  blir mer än en uppvisning i vad robotar kan göra – det är ett välkomponerat, filosofiskt verk på 45 minuter där roboten inte bara är artificiell, intelligent rekvisita utan uppgraderas till jämlik danspartner.”
Aftonbladet 17/5 2018

The Most Human bygger vidare på Robins tidigare projekt där virtuella kroppar från tv-spel simuleras av mänskliga dansare. Sinnen, rörelse, natur, tillhörighet och populärkultur är återkommande teman i Robins Jonssons verk.

Robin Jonsson turnerade med Dansnät Sverige 2010 med föreställningen I believe I can see the future och Ludvig Daae turnerade 2014 med sin föreställning MM och 2017 med föreställningen Hyperfruit. Det är första gången som roboten Alex turnerar med Dansnät Sverige.

Koncept, koreografi: Robin Jonsson
Dansare: Ludvig Daae och Alex
Producent: Sara Bergsmark
Kostym: Tove Berglund
Kompositör: Siri Jennefelt (och Lou Reed)
Ljusdesign: Johan Sundén
Monolog: Malin Axelsson
Teknik: Björn Kuajara
Konstnärligt bollplank: Emma Kim Hagdahl
Robotutvecklare: Fredrik Löfgren
Foto: Chrisander Brun

Längd: 45 min

Samproducent: Turnéslingan Tre Scener (MDT, Atalante och Dansstationen), Cullbergbaletten genom det Europeiska Nätverket Life Long Burning, Köttinspektionen
I samarbete med: Institutionen för datavetenskap vid Linköpings universitet, SMart Produktionshus, Sveriges Radio Drama
Med stöd av: Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Stiftelsen Längmanska kulturfonden
En del av projektet: [DNA] Departures and Arrivals

Turnerar med Dansnät Sverige hösten 2019.